luisteren

Samen met Marjolein de Jong van Young Inspiration schreef Manja een artikel voor Overheid in Contact en deelden we 10 excuses die écht luisteren in de publieke sector verhinderen. Samen zien en horen wij in ons werk veel excuses, overtuigingen en onbewuste ‘ja-maren’ die écht luisteren in de weg staan. Niemand ontkent dat luisteren en leren van de doelgroepen belangrijk is, maar de praktijk wijst anders uit en de zo vaak gehoorde ‘waan van de dag’ staat in de weg. In dit artikel behandelen wij de 10 die we het vaakst horen  – en laten we zien hoe je daar anders mee om kunt gaan. Nieuwsgierig? Hier alvast een voorproefje van de 10 excuses.

De tien excuses in het kort:

1.     Dat doet een ander toch al?

2.     Dan moeten we naar iedereen luisteren

3.     We weten al wat ze vinden

4.     De procedure laat daar pas op een ander moment ruimte voor

5.     Daar is geen tijd voor

6.     Dan denken ze dat ze hun zin krijgen

7.     Ze begrijpen niet waarover het gaat en hebben allerlei emoties.

8.     Het beleid ligt al vast

9.     Wat zegt een enkel verhaal?

10.  We merken geen behoefte

 

Lees het hele stuk, met per excuus een toelichting en praktische handvatten hier.