Publicaties
Hieronder een overzicht van de meeste van onze publicaties.
Sommige kort, anderen uitgebreider. Er zitten stukken tussen die we solo schreven, maar ook publicaties waaraan we met z’n tweeën of met anderen werkten. We hebben een paar van de belangrijkste rapporten toegevoegd waaraan we schreven vanuit eerdere functies bij het NIVEL (Manja) of de Nationale Ombudsman (Yvonne). Diezelfde thema’s houden ons nog steeds bezig. Wellicht interesseren ze jou ook.
Kort en krachtig
- Klachten zijn een krachtige bron voor innovatie (Skipr)
- Bestuurders moeten beter luisteren. Niet de cliëntenraden. (Skipr)
- Veldwerk voor ambtenaren (Financieel Dagblad)
- Op zoek naar de gouden klacht (Skipr)
- De rol van verpleegkundigen bij ziekenhuiscalamiteiten (TvZ)
- Zorgen over big data (Skipr)
- Aan deze ‘zwarte lijst’ heeft niemand iets (Volkskrant)
- Communiceren in verschillende werelden; ziekenhuisbestuurders over hun verantwoordelijkheden na een calamiteit (Zorgvisie)
- Ziekenhuisbestuurders en de veiligheidscultuur (Zorgvisie)
- In vier stappen naar een adequate reactie na een incident (Factsheet, NIVEL)
- Klachtenprocedures na de decentralisatie: Wat gaan gemeenten doen met klachten over de zorg? (Sociaal Bestek)
De diepte in
- Wat heeft de Rechtspraak aan feedback? Meer leren van andere ervaringen en perspectieven (Rechtstreeks)
- Een evaluatie van de klachtbehandeling bij Defensie
- Zoeken onder een lantaarnpaal. Hoe de nadruk op transparantie ten koste gaat van openheid. (In C. Brinkgreve’s e.a. Taalkracht).
- Leren van klachten gaat niet vanzelf (Tijdschrift voor Klachtrecht)
- Perspectieven op particuliere bewindvoering
- Inspecteurs over hun vak
- Verkenning: Nieuwe werkwijze horen door de regionale commissie bezwaarschriften
- In het krijt bij de overheid. Verstandig invorderen (Nationale Ombudsman)
- Veiligheid voorop : De rol van de politie bij omgangsregelingen (Nationale Ombudsman)
- Verantwoord politiegeweld (Nationale Ombudsman)
- Mensenrechten in het werk van de Nationale Ombudsman 2006-2007 (NJCM)
- Toezicht op samenwerking in de zorg en ondersteuning van kwetsbare cliënten thuis (NIVEL)
- OPEN: open en eerlijke omgang na klachten en incidenten in het ziekenhuis (NIVEL)
- Niets te klagen: onderzoek naar uitingen van ongenoegen in verzorgings- en verpleeghuizen. (NIVEL)
- Toezicht in onzekere situaties (iBMG & NIVEL)
- Niet te veel en niet te weinig: de balans tussen nodige en onnodige zorg in de huisartsenpraktijk (NIVEL)
- Klagen in de eerstelijn? Onderzoek naar klachten, klachtenervaringen en -verwachtingen bij de huisarts, de tandarts en de fysiotherapeut. (NIVEL)
- Het risicomodel in het toezicht op de kinderopvang (NIVEL)
- Complaints in long-term care facilities for older persons: why residents do not give ‘free advice’. (Health Policy)
- Manja droeg als co-promotor bij aan de artikelen die Renée Bouwman schreef voor haar proefschrift: The patient’s voice as a game changer in regulation.