Aandacht

Geen impact zonder zichtbaarheid

Ken jij een goede winkel waarbij de etalage leeg staat? Waar de etalage is gevuld met producten die niet meer worden verkocht? De dozen torenhoog zijn opgestapeld? Waarschijnlijk niet. Een goede verkoper hoef je niet te vertellen dat hij zijn etalage moet gebruiken. Die weet dat hij met zijn etalage aandacht kan trekken. Hij stelt zaken ten toon die opvallen, waar hij trots op is of die populair zijn. De aandacht die hij trekt gebruikt hij om het bereik van al zijn spullen te vergroten.

In de publieke sector worden de etalages die er zijn lang niet altijd handig gebruikt. Sommige organisaties hebben niet eens door waar ze zijn. Andere gebruiken hem onhandig. Onderwerpen die veel aandacht verdienen worden weggedrukt door bergen informatie; onbenulligheden krijgen meer aandacht dan ze verdienen.

Een kerntaak

Als het gaat over de etalages wordt er vaak gewezen naar de afdeling communicatie. Maar die kunnen zich niet als enigen met impact bezig houden. Bij zichtbaarheid gaat het niet alleen om de verpakking, maar vooral om het proces erachter. Het prioriteren van boodschappen, het verbinden met doelgroepen en het delen én ophalen van nieuwe inzichten. Al die activiteiten horen bij de kerntaak.

Als je niet in gesprek gaat over je rapporten, belanden ze in de la. Onderzoek dat je uitvoert zonder de mensen om wie het gaat te betrekken, mist zijn doel. Als je professionals wil bereiken met een boodschap zal je je moeten verdiepen in wat zij daarvoor nodig hebben.

Hoe zit dat bij jullie, heeft jouw organisatie de etalage op orde en gebruiken jullie hem slim? Krijgen de belangrijkste dingen de meeste aandacht tijdens gesprekken, in rapporten en op websites?

Ruimte voor verbetering

Zelf zijn we ons in rapporten en tijdens bijeenkomsten vrij goed bewust van onze etalage. Maar als we eerlijk zijn, laten we nog heel wat etalageruimte leeg staan. Dan vinden we het vervelend om in herhaling te vallen, denken we dat niemand op ‘reclame’ zit te wachten of maken we er geen tijd voor om onze etalage in te richten.

Terwijl het ons wel gaat om impact. We willen met ons werk bijdragen, enthousiasmeren en stimuleren. Als we ons publiek niet op de hoogte stellen van wat we doen houden we die impact zelf tegen. Neem onze nieuwsbrief bijvoorbeeld. We verstuurden hem vorig jaar januari voor het laatst! Op de nieuwe website hebben we pas vandaag twee subtiele aanmeldmogelijkheden geplaatst. En als we het toch over die website hebben: eigenlijk vergeten we ook vaak te bloggen. Zijn we bang dat de nuances niet genoeg over zullen komen in een kort artikel en laten we het zitten. Genoeg ruimte voor verbetering dus.

Volgende keer beter!

Tijd voor verandering, want zichtbaarheid = kans op feedback = leren= mogelijke impact.

In ons aanstaande boek over het leren van klachten in de publieke sector: ‘Volgende keer beter!’ is de titel van het zevende hoofdstuk: Gebruik je etalage. Als je wil dat er in je organisatie meer geleerd wordt van klachten, dan vinden wij het belangrijk dat je nadenkt over hoe je intern én extern aandacht kunt trekken. We denken ook dat je het leren kunt versterken door lessen of momenten waarop is geleerd in de spotlights te zetten. Met een beetje creativiteit en lef kun je je etalage nuttig inzetten, ook voor het leren van klachten.

Daarom delen we ook ons voornemen om onze eigen etalage beter te gaan gebruiken. We willen vaker blogs schrijven, vaker nieuwsbrieven versturen en meer dingen durven en uitproberen.  Zo kunnen we geleerde lessen verder brengen. Maar we willen ook leren van wat niet aanslaat. Impact maken door zelf te leren.

We vinden het fijn als je ons daarbij helpt. Hoe? Geef ons feedback over wat werkt of niet, houd ons aan deze voornemens en deel vooral ook je eigen voornemens over hoe je in jouw organisatie de etalage beter wil gaan inzetten.