Toezine vroeg ons wat toezichthouders kunnen doen om het leren van klachten te stimuleren. Leren van klachten: zo stimuleer je dat Klachten zijn voor organisaties waardevolle signalen om van te leren. Zeker in het publieke domein. Maar daar ligt de nadruk vooral op het afhandelen van die klachten, zien Yvonne van der Vlugt en […]
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2022/02/Toezine-leren-van-klachten.png563791manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2022-02-11 15:05:332022-02-11 15:05:33Toezichthouders stimuleren zo het leren van klachten
Het gaat de laatste tijd veel over tegenmacht en het belang daarvan. Dat is mooi, en belangrijk. Maar wat ik nog te weinig zie is inzicht in macht, juist in de subtielere vormen ervan.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2022/01/spiegel.png204240manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2022-01-14 11:02:132022-02-03 10:32:17Wees eerlijk over macht voor je het hebt over tegenmacht
Als je bij het het leren van klachten, de beeldspraak van een ijsberg wil gebruiken is dat prima. Bedenk dan wel dat het verraderlijke aan een ijsberg is dat je aan de bovenkant écht niet kunt zien wat er onder water zit.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/12/Ijsberg-met-verwijzing.jpg7201280manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2021-12-01 09:40:062022-02-03 10:32:25Leren van een ijsberg aan klachten
In de publieke sector mogen sommige organisaties hun etalage wel wat handiger gebruiken. Wat geef je aandacht en wat niet? Het beantwoorden van die vraag hoort bij het kernproces.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/11/pexels-monica-silvestre-713149-scaled.jpg19202560manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2021-11-26 09:13:542022-01-21 19:42:58Een lege etalage
Iedereen die werkt in de publieke sector zou zo af en toe met een andere onderzoekende blik naar het eigen werkveld moeten kijken.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/10-onderzoekende-blikken-website.jpg14142000manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2021-01-28 13:47:012021-12-01 14:35:47Tien keer een onderzoekende blik
Met deze vragen kun je ‘een n=1 verhaal’ wel op waarde schatten.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/02/veel-informatie-of-een-verhaal-e1616601431738.jpg573574manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2021-02-05 09:27:102022-05-31 09:56:14Zo kom je af van je n=1-complex
Deze tien redenen om niet te hoeven luisteren horen we te vaak.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2020/10/wie_niet_goed_luistert_zet.jpg10801080manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2020-10-07 07:21:552022-02-04 09:35:39Luisteren blijkt lastig in de publieke sector: tien veelgehoorde excuses
Een filmpje over een ‘Onderzoek het zelf’-project met inspecteurs.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2020/11/Onderzoek-het-zelf-e1629813200626.jpg680625manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2020-11-05 11:41:202021-09-14 11:50:51Een filmpje over ons ‘onderzoek het zelf’-project bij inspecties
Merk jij het ook? Te veel publieke professionals bezwijken (bijna) onder de werkdruk.
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2019/11/effect-meten-is-maatwerk-e1638363448960.jpeg400300manjahttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pngmanja2019-11-16 08:56:062022-01-10 11:11:33“Het is zó druk, er is geen ruimte om na te denken”
Hoe richt je een beleidsevaluatie zo in dat het evalueren bijdraagt aan het leren?
https://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2020/04/Inzicht-evalueren-kleiner-e1638369288378.jpg240298hetinzichtenlabhttps://hetinzichtenlab.nl/wp-content/uploads/2021/08/logo-Inzichtenlab-1.pnghetinzichtenlab2020-04-15 10:08:092022-09-17 11:19:05Evalueren om te leren
Toezichthouders stimuleren zo het leren van klachten
blogs, Leren van klachtenToezine vroeg ons wat toezichthouders kunnen doen om het leren van klachten te stimuleren. Leren van klachten: zo stimuleer je dat Klachten zijn voor organisaties waardevolle signalen om van te leren. Zeker in het publieke domein. Maar daar ligt de nadruk vooral op het afhandelen van die klachten, zien Yvonne van der Vlugt en […]
Wees eerlijk over macht voor je het hebt over tegenmacht
blogs, Leren van klachtenHet gaat de laatste tijd veel over tegenmacht en het belang daarvan. Dat is mooi, en belangrijk. Maar wat ik nog te weinig zie is inzicht in macht, juist in de subtielere vormen ervan.
Leren van een ijsberg aan klachten
blogs, Leren van klachtenAls je bij het het leren van klachten, de beeldspraak van een ijsberg wil gebruiken is dat prima. Bedenk dan wel dat het verraderlijke aan een ijsberg is dat je aan de bovenkant écht niet kunt zien wat er onder water zit.
Een lege etalage
blogsIn de publieke sector mogen sommige organisaties hun etalage wel wat handiger gebruiken. Wat geef je aandacht en wat niet? Het beantwoorden van die vraag hoort bij het kernproces.
Tien keer een onderzoekende blik
blogsIedereen die werkt in de publieke sector zou zo af en toe met een andere onderzoekende blik naar het eigen werkveld moeten kijken.
Zo kom je af van je n=1-complex
blogsMet deze vragen kun je ‘een n=1 verhaal’ wel op waarde schatten.
Luisteren blijkt lastig in de publieke sector: tien veelgehoorde excuses
blogsDeze tien redenen om niet te hoeven luisteren horen we te vaak.
Een filmpje over ons ‘onderzoek het zelf’-project bij inspecties
blogsEen filmpje over een ‘Onderzoek het zelf’-project met inspecteurs.
“Het is zó druk, er is geen ruimte om na te denken”
blogsMerk jij het ook? Te veel publieke professionals bezwijken (bijna) onder de werkdruk.
Evalueren om te leren
blogsHoe richt je een beleidsevaluatie zo in dat het evalueren bijdraagt aan het leren?