Met deze zeven stappen komt u van informatie tot inzicht

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

Met deze zeven stappen komt u van informatie tot inzicht

Hoe ervaren patiënten uw zorg? Wat vinden medewerkers van uw beleid of toezicht? Hoe kunt u burgers beter betrekken bij uw overheidsdienst? Dit zijn belangrijke vragen die om meer inzicht in de belevingswereld van uw stakeholders vragen.

Voor een onderzoek naar het perspectief van stakeholders is een heel scala aan onderzoeksmethodes te gebruiken. Of nu gekozen wordt voor een vignetten- of een observatiestudie; interviews, groepsgesprekken of consultatierondes; in co-creatie of meer op afstand; alles hangt af van de behoefte aan inzicht die centraal staat.

Zeven noodzakelijke stappen

De behoefte aan inzicht dient zorgvuldig te worden bepaald. Te vaak stellen onderzoeksprojecten teleur omdat de onderzoeksvraag niet de werkelijke vraag blijkt te zijn. Dat voorkomen vergt goed luisteren, doorvragen en bijsturen. Ook tussentijdse (informele) besprekingen van de bevindingen of het onderzoeksproces helpen om de aansluiting tussen vraag en onderzoek te behouden. Dit zijn zeven stappen waarover u voor u begint met het onderzoek al het gesprek met elkaar aangaat. De stappen worden stuk voor stuk omschreven in de wetenschappelijke literatuur over evaluaties, beleidsonderzoek en impact en bewijzen in de praktijk altijd hun waarde.

  1. De vraag helder krijgen: wat wilt u nou écht weten en (ook heel belangrijk) waarom?
  2. De opzet, reikwijdte, focus en gezamenlijke verwachtingen over het onderzoek bepalen.
  3. Helderheid krijgen in het eigen (beleids-)doel of uw eigen achterliggende aannames.
  4. Bestaande informatie opzoeken en (her)waarderen.
  5. Een creatief, betrokken onderzoek op maat uitvoeren om nieuwe informatie te verzamelen.
  6. Alle informatie gezamenlijk waarderen om zo samen tot inzichten te komen.
  7. De inzichten in een passend, mooi, werkbaar product vatten.

De stappen geven houvast aan het onderzoeksproces. Ze zorgen ervoor dat onderzoek leidt tot gemeenschappelijk gedragen inzichten. Nou denkt u vast: wat een vanzelfsprekendheid, hier is geen speld tussen te krijgen! Dat klopt, en toch krijgen vrijwel alle stappen geregeld te weinig aandacht en worden stappen 3, 6 en 7 vaak in zijn geheel over geslagen.

Kortom, bezint eer u begint en zorg ervoor dat u deze 7 stappen (meerdere keren) doorloopt. U wilt toch niet dat uw onderzoek in de la belandt!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *