Blog

Op zoek naar de gouden klacht

Van iedere klacht valt wel iets te leren. Maar niet alle lessen zijn even breed te trekken, even urgent of even belangrijk om groots te delen. De klachtenfunctionaris moet op zoek gaan naar de meest leerzame klachten: voor de organisatie of voor een afdeling. Klachten die aansluiten bij een al eerder bepaald speerpunt. Klachten die op een duidelijke wijze illustreren hoe een patiënt iets anders ervaart, of hoe een proces kan overkomen. Een klacht die exemplarisch is voor veel meer geuite ongenoegens, of juist een klacht die iets aankaart waar niemand ooit nog aan gedacht had.

Verpleegkundigen betrekken bij het calamiteitenbeleid

Verpleegkundigen kunnen, net als artsen, te maken krijgen met een calamiteit. Hun betrokkenheid bij de totstandkoming en de uitvoering van het calamiteitenbeleid is echter klein, terwijl hun inbreng bijzonder waardevol kan zijn.

Zorgen over Big Data

Zorgen over Big Data Van bestuurder tot beleidsmaker in de gezondheidszorg, iedereen lijkt het er over eens: big data heeft de toekomst. Er wordt hardop gedroomd: Effecten van interventies direct in kaart! Verloop van epidemieën direct inzichtelijk! Kwaliteit van zorg helder voor iedereen! Risico's beter voorspelbaar! De mogelijkheden lijken onbegrensd.  Over de nadelen van big data blijft het té stil. [...]

Inspecteurs over hun vak

Begin juli organiseerde de Inspectieraad traditiegetrouw de zomerbijeenkomst voor de eigen netwerken.Deze bijeenkomst gaat om de combinatie tussen inhoud en ontmoeting. Antropoloog Manja Bomhoff presenteerde daar het onderzoek. Antropoloog Manja Bomhoff liet daarna de achtergrond en resultaten van haar onderzoek zien. Zij heeft in opdracht van Bureau Inspectieraad kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder een groep inspecteurs van diverse inspecties.