Cursus: Beter worden van klachten

Een tweedaagse cursus voor klachtenfunctionarissen

Is de klachtopvang in uw zorgorganisatie Wkkgz-geschikt en wilt u nu zorgen dat uw organisatie écht beter wordt van klachten? Meldt u zich dan aan voor de tweedaagse cursus ‘Beter worden van klachten’ en krijg inspiratie en handvatten voor hoe u met uw organisatie een volgende stap zet in het leren van klachten.

De lerende werking van klachten

Het afgelopen jaar was de zorgsector druk met de Wkkgz. Maar alleen aandacht voor de beleidsmatige en de juridische kant van klachtenbehandeling leidt niet persé tot een oplossing of hersteld contact. De zorg wordt er ook niet beter van.

Goed leren van klachten blijft in de zorgpraktijk lastig (NIVEL, 2017). Terwijl het leren van klachten voor alle betrokkenen – van klager tot beklaagde – zo belangrijk is. Voor verbeteringen van de zorg. En voor herstel van vertrouwen in de zorg, de zorgprofessionals en het ziekenhuis. De lerende werking van klachten moet dus groter. Maar hoe werk je als klachtenfunctionaris aan dat doel?

Leren van klachten

Samen uitgedaagd worden

Hoe kan de positieve impact van klachten groter? In een tweedaagse cursus ontwikkelt u, samen met collega klachtbehandelaren, een frisse blik op klachten en de omgang met klachten.  U wordt aangezet tot reflectie over de waarde van klachten en krijgt handvatten aangereikt om in uw organisatie de verbeterkracht te vergroten. U neemt uw eigen rol en eigen praktijk daarbij onder de loep. Leren met en van elkaar staat centraal.  Vanuit de conflictbemiddeling voor de individuele klager maken we de vertaalslag naar leren van klachten. Uit onderzoek, theorie en praktijk krijgt u inzichten aangereikt en wordt u uitgedaagd vanzelfsprekendheden te bevragen. Zo ontstaan nieuwe mogelijkheden.

Het eerstvolgende traject is voor klachtbehandelaren uit ziekenhuizen, met cursusdagen op 24 mei en 7 juni.

Zie voor meer informatie www.lerenvanklachten.nl